Jessica Stoller: Kurdaleler ve Fiyonklar

 

       "Dünyanın mevcut durumu her geçen gün daha da yıldırıcı geliyor. Çalışmalarım, malzemenin anlam çağrıştırması ve dünyada görmek istediğim şeyi yaratması için sığınak görevi görüyor." Jessica Stoller

      Çağdaş kadın meseleleriyle bağlantı kurduğu kompozisyonlarda kullandığı yöntemlerle  mizahtan kedere dönüştüren sanatçı Jessica Stoller...Seramik ve porselen konusunda uzmanlaşmış bir heykeltıraş olan Jessica Stoller, kırılganlıkları ürkütücü özelliklerle birleştirerek oluşturduğu kitsch sanat eserlerini izleyicisine sunmaktadır.Bu heykellerin kadınlığı tehdit eden tavrı izleyici cezbederek şaşkınlığa uğramaktadır. Stoller'in oluşturduğu kadınlık, tamamen kontrolün ve ataerkil gücün dışında var olur ve kadınların mücadele etmesi gereken sosyal normların üstesinden gelir. Sanatçının, çeşitli vücut kısımlarını tatlılar ve çiçeklerle harmanladığı seramik çalışmaları, garip konularıyla izleyiciyi cezbederek, formların ötesini görmesi için davet görevi görmektedir. Kadın sanatçının sanat dünyasındaki rolü ve kadınlık  gibi konuları ele alan sanatçının eserleri Feminen Grotesk türünün bir parçasıdır. 

                                                       

    Jessica Stoller, "Unitled (frosted bust)", porselen, çin boyası ve cilası, 2012
                                                      

        Stoller`ın sanatını mükemmel bir şekilde tanımlayan bu heykellerle  kadınlığın tasvirini kendi diliyle yorumlayarak bozuma uğratmış ve altüst etmiştir.Porselen ve dantelin hem görsel dilini hem de tarihsel  ağırlığının güzelliğini kadınsı bir cinselliği tasvir etmek için kullanan Stoller, kadınlığı ve kadınlığın inşasını sorgulamaktadır.Kadınlık ve kadın cinselliğinin abartılı bir şekilde yorumlayarak  kadınlığı en korkunç ve tehdit edici sınırlarına götüren sanatçı, iğrençlik alanı girmektedir. Ortaya çıkan işler, güzellik ve bedensel iğrençlik arasındaki çizgileri bulanıklaştıran güçlü bir karşıtlık duygusunun somutlaşmış hali olarak karşımıza çıkmaktadır. Stoller kadın vücudunu idealize dünyayı keşfetmenin bir aracı olarak kullanırken kültürel çizgiler ve tarihin görüntülerini grotesk olarak izleyiciye sunmaktadır. Sembolik dişinin kültürel, tarihsel ve bedensel senteziyle feminist dilin; yıkıcılık, meydan okumaya dayalı çalışmalarında  bağlamların genişlemesine izin veriyor. "Bağlamlar, görüntüleri ve nesneleri incelenmeye değer kılan kavramsal bağlantıları sağlar ve bir sanat eserinin biçimi, işlevi veya sembolik anlamı kadar bir parçasıdır. Görüntünün tasvir ettiği bir hikaye gibi, fiziksel nesneye esnek bir şekilde bağlanmış bir anlatı türüdür (Freddman, 2003, s. 51)". Sanatçının da ifade ettiği gibi, "çalışmalarımda yiyecek kullanımının vanitas resminden, feminist sanattan ve kilin işlevsel bir kap olarak geniş kullanımına kadar birçok geleneğe bağlı olduğunu düşünüyorum".Çalışmalarını 18. yüzyıl mahkemelerinin büyük yemek vitrinlerini süsleyen alegorik figürler ve ayrıntılı sahneler olarak modellemektedirSömürgeciliğin bir sonucu olarak şeker daha fazla elde edilebilir hale geldikçe, porselen zenginlik ve lezzeti ifade eden; benzer şekillerde sergilenen ve arzulanan malzeme haline geldi. Bu nedenle, tatlıların fazlalığı, ataerkillik, emperyalizm ve nihayetinde söz konusu belirteçlerin çalışma yoluyla altüst olmasıyla bağlantılı birçok karmaşık anlam kazanır. Aynı zamanda şekerin "dişileştirilmesi" ve bir zamanlar her yerde bulunmasının artık zenginlik ve erkek gücüne bağlı olmadığı fikirleri ile de ilgileniyorum. "Dişileştirildi". Daha sonra 19. yüzyılın sonlarında, anlamsız ve değersiz olduğu ima edilen alt metniyle, doğuştan cinsiyetleriyle bağlantılı olarak satıldı ve pazarlandı [1]. 

Jessica Stoller, Untitled (sugar still life), porselen, sır, çin boyası, cila, emaye, ahşap, 2018


Jessica Stoller, Untitled (lick), porselen, çin boyası ve cilası, 2013



Jessica Stoller, "Unitled (slip)",  porselen, sır, çin boyası, cila, 2016

Stoller'in zarif bir şekilde modellenmiş kadın figürinleri ve büstleri, kadın bedenini yiyeceğe benzer şekilde cinsel imalar kullanarak vahşi zekayla işaretlenmiş bedensel bir feminizmi çağrıştırmaktadır. Kadınların toplumdaki yerini  çeşitli kaynaklar, referanslar ve materyaller aracılığıyla parçalara ayıran Stoller, görsel kültürün dayattığı kadın cinselliğini ve kadınlığın ahlaki, sosyal ve tarihsel kodlarını kırıyor. 




.KAYNAKLAR

Freddman, K. (2003).Teaching visual culture. Teachers College Press.

[1] http://artfcity.com/2016/07/15/sugar-shock-an-interview-with-jessica-stoller/ 
(Erişim tarihi:10.04.2021).

Yorumlar