Ruth Cuthand :Oka Sonrası Yaşayan Kadın
Postmodern bir bakış açısıyla, görüntü kültürel anlamla derindir. Görüntü ve anlam arasındaki karmaşık bağlantının iyi bir örneği, insanların kültürel kimlikleri ortaya çıkarmak için yaptıkları görsel seçimlerde görülebilir. Kültürel farklılıklar ve kimlikler görsel sanatlar aracılığıyla derinden resmedilir ve desteklenir. Aynı zamanda görsel sanatlar kültürel sınırları aşar ve bu sınırlar hakkında yorum yapar. Ruth Cuthand'ın Oka Sonrası Yaşayan Kadın çalışmasıyla kültürleri ve kadınların birçok kimliklerini aşma çatışmalarını ele alıyor. Çeşitli kıyafetler ve metinlerle bir kağıt bebeğin kaba çizimleriyle Cuthand, çağdaş toplumda Plains Cree ve kadın olmanın bazı karmaşıklıklarını canlandırıyor. Kağıt bebeğin üstündeki metin şöyle diyor: "bu heyecan verici yeni görünümle, Kızılderili toplantı odasından feminist bir toplantıya, sosyal bir işleve geçebilir.” Cuthand'ın gösterdiği gibi, kimliklerimiz genellikle nasıl giydiğimizden, nereye gittiğimizden, izlediğimizden görsel olarak temsil ettiğimiz yollarla yansıtılır ve tanımlanır (Freedman, 2003,s.97-98).
Ruth Cuthand, "Sonbahar, Algonquin Park", 101.6 x 66.4 cm, Kağıt üzerine grafit, 1990
Sanatçı aynı zamanda "Kızılderililer, çok modern insanlar olsalar bile, kendilerini gelenekçi olarak adlandıran bazı insanlar var. Yine de belli bir şekilde giyiniyorlar, uzun saçları var, kadınlarsa etek giyiyorlar ve geri kalanımızdan farklı olduklarını düşünüyorlar. Bana göre, Kızılderili maneviyatını, kilisenin kuralları ve yaşlıların tam otoriteye sahip olduğu hiyerarşi fikirleri ile kiliseye daha çok benzeyen bir şeye dönüştürme çabası gibi görünüyor. Bazı kurallarla, özellikle de kadınların etek giymesi gerektiği kuralıyla birlikte buna karşı çıkıyorum" şeklinde ifade etmektedir ( Budney, tarihsiz).
KIZILDERİLİ PORTRELERİ: 20. YÜZYILIN SONU SERİSİ-1999
Oka'dan sonra, her şeyin çok ciddi hale geldiğini hisseden sanatçı ve Kanada'da yerli bir insan olmanın sevincini bulmanın yolu olarak yapmak istediği şey eğlenmek ve diğer insanları dâhil etmektedir. Renkli tavuk tüylerinden yapılmış oyuncak bir başlığı Kızılderili'nin bir göstergesi olarak kullandı.Tanıdığı insanlara yer veren sanatçı, bu dizide sanatçıların, öğrencilerin ve yeğenlerinin portreleri de dahil olmak üzere 42 eser üzerinde çalışmıştır. Modeller ile sanatçı arasındaki anlaşma şuydu: Başlığı takın ve istediğiniz gibi poz verebilirsiniz. Bazı insanlar yüzlerini örtmek için kullandı ve bazı insanlar onu ters çevirdi. Bazı insanlar basmakalıp, bazı insanlar kahramanca pozlar verdiler. Sanatçı, bu projeyle Kızılderili halkını ciddi ve kızgın olarak gören insanlara karşı Kızılderililerin eğlenebilen yüzünü göstermiştir.
KAYNAKLAR
Yorumlar
Yorum Gönder