Ruth Cuthand :Oka Sonrası Yaşayan Kadın


 

      Postmodern bir bakış açısıyla, görüntü kültürel anlamla derindir. Görüntü ve anlam arasındaki karmaşık bağlantının iyi bir örneği, insanların kültürel kimlikleri ortaya çıkarmak için yaptıkları görsel seçimlerde görülebilir. Kültürel farklılıklar ve kimlikler görsel sanatlar aracılığıyla derinden resmedilir ve desteklenir.  Aynı zamanda görsel sanatlar kültürel sınırları aşar ve bu sınırlar hakkında yorum yapar. Ruth Cuthand'ın Oka Sonrası Yaşayan Kadın  çalışmasıyla kültürleri ve kadınların birçok kimliklerini aşma çatışmalarını ele alıyor. Çeşitli kıyafetler ve metinlerle bir kağıt bebeğin kaba çizimleriyle Cuthand, çağdaş toplumda Plains Cree ve kadın olmanın bazı karmaşıklıklarını canlandırıyor. Kağıt bebeğin üstündeki metin şöyle diyor: "bu heyecan verici yeni görünümle,  Kızılderili toplantı odasından feminist bir toplantıya, sosyal bir işleve geçebilir.” Cuthand'ın gösterdiği gibi, kimliklerimiz genellikle  nasıl giydiğimizden, nereye gittiğimizden, izlediğimizden görsel olarak temsil ettiğimiz yollarla yansıtılır ve tanımlanır (Freedman, 2003,s.97-98).


Ruth Cuthand,  "Oka Sonrası Yaşayan Kadın",  Kâğıt üzerine grafit,1990

      Görüntülerin etkisi geniş bir sosyo-politik ve ekonomik yelpazeye sahiptir. Görüntülerin etkisi, kişilerin kimliklerini, vatandaşlık kavramlarını, demokrasi hakkındaki inançları vb. etkileyen çok çeşitli sosyopolitik ve ekonomik konulara sahiptir. Görüntü kavramı sadece gerçek görsel anlamı açısından değil, aynı zamanda bir yüzey temsilidir aynı zamanda bağlam ve anlam olarak derindir.Yerli kültürünü sanatında benimseyen,  çalışmalarında yerli hikayeleri ve gelenekleriyle ilgili kıyafet resimlerin sanatçı bu çalışmasını 1990 yılında Quebec`teki Oka köyü yakınlarındaki Montreal`in kuzeydoğusunda Kanehsatake`nin Mohawk topluluğundaki yerli direniş eylemini içeren haberlere tepki olarak yapmıştır. 

Ruth Cuthand, "Sonbahar, Algonquin Park", 101.6 x 66.4 cm, Kağıt üzerine grafit, 1990 

          Sanatçı aynı zamanda "Kızılderililer, çok modern insanlar olsalar bile, kendilerini gelenekçi olarak adlandıran bazı insanlar var. Yine de belli bir şekilde giyiniyorlar, uzun saçları var, kadınlarsa etek giyiyorlar ve geri kalanımızdan farklı olduklarını düşünüyorlar. Bana göre, Kızılderili  maneviyatını, kilisenin kuralları ve yaşlıların tam otoriteye sahip olduğu hiyerarşi fikirleri ile kiliseye daha çok benzeyen bir şeye dönüştürme çabası gibi görünüyor. Bazı kurallarla, özellikle de kadınların etek giymesi gerektiği kuralıyla birlikte buna karşı çıkıyorum" şeklinde ifade etmektedir ( Budney, tarihsiz).

                 

                               
                                                     KIZILDERİLİ PORTRELERİ: 20. YÜZYILIN SONU SERİSİ-1999

       Oka'dan sonra, her şeyin çok ciddi hale geldiğini hisseden sanatçı ve Kanada'da yerli bir insan olmanın sevincini bulmanın yolu olarak yapmak istediği şey eğlenmek ve diğer insanları dâhil etmektedir. Renkli tavuk tüylerinden yapılmış oyuncak bir başlığı Kızılderili'nin bir göstergesi olarak kullandı.Tanıdığı insanlara  yer veren sanatçı, bu dizide sanatçıların, öğrencilerin ve yeğenlerinin  portreleri de dahil olmak üzere 42 eser üzerinde çalışmıştır. Modeller ile sanatçı arasındaki anlaşma şuydu: Başlığı takın ve istediğiniz gibi poz verebilirsiniz. Bazı insanlar yüzlerini örtmek için kullandı ve bazı insanlar onu ters çevirdi. Bazı insanlar basmakalıp, bazı insanlar kahramanca pozlar verdiler. Sanatçı, bu projeyle  Kızılderili halkını  ciddi ve kızgın olarak gören insanlara karşı Kızılderililerin  eğlenebilen  yüzünü göstermiştir. 


KAYNAKLAR

Freddman, K. (2003).Teaching visual culture. Teachers College Press.

Ruth Cuthand`ın Jen Budney ile Söyleşisi 
https://static1.squarespace.com/static/507f8f27e4b010bec5a099bc/t/59077ccd15d5db8f8bc81948/1493662928817/cuthand_interview_english.pdf (Erişim tarihi: 08.05.2021).



Yorumlar